Ponovo smo ovde sa još jednim, nadamo se korisnim člankom. Vođeni željom za perfekcionizmom i stvaranjem potpune kulture detailinga, povremeno ćemo obradovati naše pratioce novim člankom koji se odnosi na aktuelne teme detailinga, a koji će biti namenjen i profesionalcima i amaterima.
Bilo da je reč o lepljenju folija, poliranju ili o keramičkim premazima, svaka od ovih stvari ima jednu polaznu tačku – spoljašnje pranje!
Svako je, bez obzira na godine, bar jednom oprao automobil. Uglavnom, još od vremena komunizma, kada nije bilo autoperionica, poštovano je subotno-nedeljno čišćenje automobila ispred bloka kantom vode i krpom. Danas smo svuda okruženi autoperionicama, objektima sa samouslužnim mlaznicama vode, gomilama deterdženata, šampona, sprejeva... Šta vam je zaista potrebno, šta je dobro za vaš automobil, šta će doneti vrhunsko uživanje i na kraju rezultat? Ovim člankom pokušaćemo da odgovorimo na sva ova pitanja, jer su detalji zaista važni!
Počećemo sa činjenicom da je dobro i kvalitetno pranje uvek vidljivo. Čak i ako je vaš automobil opran, nekoliko malih detalja čine da ukupna slika izgleda potpuno drugačije. U početku, pre više od 10 godina bilo nam je teško da objasnimo šta su tačno razlike, samo smo ih osetili, ali sada je drugačije.
Zamislimo da imate slobodan dan, napolju je lepo vreme, vremenska prognoza obećavajuća, a ne znate ni gde ste ostavili mobilni telefon. Kakva idila?! Vreme je da operete svoju omiljenu igračku!
Pre svega, pokušajte da operete automobil dalje od direktne sunčeve svetlosti. Direktna sunčeva svetlost pomaže da se brže osuši, bilo voda ili primenjeni deterdžent.
Ovo je negativan efekat. Kada se voda osuši pre nego što se obriše, postoji skoro 100% šanse da se naslage kamenca pojave u obliku kapi. One se formiraju na površini laka i povezuju se sa njegovim gornjim slojem. Njihovo uklanjanje je izuzetno teško i sa lošim rezultatom. Jedna opcija je poliranjem, druga sa specijalizovanim preparatom, ali o tome ćemo kasnije. Još jedan negativan efekat sušenja je stvaranje uslova za suvo brisanje. Što je veći otpor, više štete ćete napraviti. Dakle, što više u senci, to bolje. Ako ne, stvorite uslove da možete često i lako kvasiti svoje vozilo! Auto je parkiran i sada je vreme da pripremite svoja sredstva!
Potreban vam je:
-vodeni mlaz
-penomat
-sredstvo za pranje felni
-sredstvo za uklanjanje osušenih insekata
-sredstvo za uklanjanje asfalta i smole
-dve kante sa rešetkastim separatorom
-šampon za osnovno pranje
- rukavice ili sunđer
-četka za teško dostupna mesta
- peškiri za sušenje
-vosak
- krpa za vosak
- sredstvo za guma
-aplikator za gume
Ako imate i kompresor sa vazdušnim pištoljem – odlično!
Znamo da je trenutno većina vas zapanjena koliko stvari treba da imate da biste postigli sjajan rezultat, ali zapamtite da ako čitate ovaj članak onda ste drugačiji i ne želite da budete kao masa potrošača koji samo ostavi svoj automobil u bilo kojoj autoperionici.
Ne postoji nešto što je „beskontaktno“! Ne postoji deterdžent u savremenim profesionalnim perionicama koji jednostavno prskate, isperete i idete. Da bi se postigao ovaj efekat, ovi preparati su visoko kiseli i obogaćeni agresivnim sastojcima. Nemojte se zavaravati i ne verujte rečima „naš beskontakt je slab“, „naš beskontakt ne šteti“! Gluposti! Da, jedni vam matiraju auto od jednog pranja, drugi od trećeg... Ako se vratimo na temu sušenja automobila i uključimo beskontaktno, dobijate maksimalan plan u poduhvatu „upropasti auto”. Beskontaktno se suši sa svim svojim užasnim sastojcima na zagrejanim površinama i bukvalno pravi rupe u boji ili matira felne i hromirane elemente do neprepoznatljivosti.
Idemo redom...
Korak 1 - Pretpranje se vrši odgovarajućim proizvodom i važno je da je pH neutralan. Služi za otpuštanje i uklanjanje prljavštine pre početka glavnog pranja i važno je to učiniti bez oštećenja. Zahvaljujući ovom proizvodu i peni koju stvara, vaš sunđer ili rukavica će imati mnogo manje prljavštine za uklanjanje.
Ovo rezultira čistijom vodom u posudi za ispiranje i manje mehaničkog trenja. Nanesete deterdžent pomoću penomata, sačekate nekoliko minuta i isperete. Nakon ovog ispiranja, automobil nije spreman za sušenje, ali je spreman za sledeći korak - glavno pranje! Nema krupnih zrna peska ili lepljive prljavštine sa puta, a u većini slučajeva automobil je čak i malo mastan i klizav kako bi se minimizirao otpor pomeranju rukavice ili sunđera. Pokušajte da doprete svuda sa vodenim mlazom, provodite više vremena na branicima i unutrašnjim ivicama blatobrana.
To su mesta na kojima se akumulira najviše blata, peska, soli, prljavštine. Tamo uspeva da se zadrži, što dovodi do postepenog uništavanja materijala. Ne štedite vreme, trud i vodu, prskajte ispod blatobrana dok bistra voda ne počne da teče odasvud. Čak i kada nanosite pretpranje, ne zaboravite da dobro poprskate ova područja. Čučnite i obratite pažnju na krajnje lonce, oko njih takođe uvek ima gomilu blata i peska. Rekli smo da sada dolazi osnovno pranje sa šamponom i sunđerom ili rukavicama, ali pre toga postoji nekoliko dodira koji će učiniti da vaš automobil izgleda sjajno. Nazovimo pretpranje prvim korakom!
2. korak – operite felne!
Na tržištu postoji mnogo proizvoda za pranje felni, a opet dolazimo do teme kiselih i destruktivnih komponenti. Čuvajte svoje felne, lepe su, skupe i teško ih je popraviti ako su oštećene.
Predlažemo da koristite sredstva za čišćenje naplataka koja su pH neutralna i ispiru ferodo i metalne čestice. Upoznaćete ih pod imenom Iron Remover, Fallout Remover. Ovi proizvodi magično razbijaju fero prašinu, metalne čestice i opštu prljavštinu sa puteva. Takav proizvod ćete prepoznati po tome što ako imate ferodo na felnama i koristite ga, nakon nekoliko minuta cele felne postaju krvavo crvene ili ljubičaste. Veoma kvalitetni preparati su toliko nežni da ih možete koristiti na zagrejanim felnama bez negativnih posledica.
Dakle, obilno prskajte deterdžent. Odličan je za čišćenje štita iza kočionog diska i kočionih čeljusti. Sačekajte nekoliko minuta i mokrom četkom za naplatke ili četkom za teško dostupna mesta oribajte zavrtnje naplatka, uglove žbica, čeljusti. Zatim obilno poprskajte vodom.
Korak 3 se odnosi na letnju sezonu, a tačnije na lepljive mušice. Znate koliko su dosadne i teške za uklanjanje, a povrh toga dosta oštećuju površinu laka. Razlog je taj što je njihov biološki sastav, a pre svega kiselina u njima, izuzetno korozivan.
Ako se ne uklone na vreme, pod vremenom mislimo u roku od 24 sata, ostaće trajni tragovi u vidu mrlja i senki na laku. Kada uzmete u obzir da su ranjivi delovi prednja hauba, prednji branik, blatobrani, farovi, maska, početak plafona, shvatićete da ove male štetočine koje se lepe stotine u minuti uništavaju polovinu vašeg automobila.
Vaše rešenje je specijalizovani preparat - Bug cleaner. Njegova specifična formula omekšava i razbija zaglavljene gadosti. Samo poprskajte, sačekajte 3-5 minuta i isperite. Ako prvi put rezultati nisu zadovoljavajući, ponovite.
Korak 4 – uklanjanje asfalta i smola. Ovo je strašna, lepljiva i tvrdoglava prljavština. Koristite prave preparate da ih uklonite, a ne benzin, naftu, Coreselin.. Ti preparati imaju u nazivu - Tar remover, TarX, Tar i Glue remover. Ovim preparatima ćete ukloniti upravo ove problematične nečistoće i nikakve druge. Ne brinite, nežni su prema površini laka. Kako se koriste?
Poprskajte proizvod lokalno na problematično područje. Sačekajte nekoliko minuta, pa ćete videti kako asfalt, bukvalno teče. Isperite vodom. Ako ne nestane potpuno prvi put, ponovite i vrlo lagano dodirnite prljavštinu uglom sunđera. Efekat je zagarantovan!
Evo glavnog pranja pod korakom broj 5! Do sada je bilo lakše, samo smo prskali raznim proizvodima, sada ćemo morati da se nakvasimo.
Ako pogledate grupu automobila na direktnom suncu, bilo na parkingu ili na sajmu automobila, najverovatnije ćete primetiti da mnogi od njih imaju lagane kružne ogrebotine. Mnoge ogrebotine su rezultat nepravilnih tehnika pranja i sušenja. Nastaju kada grit ima direktan kontakt sa površinom laka. Da biste ovo u velikoj meri izbegli, potrebna vam je kanta sa separatorom. Ako ranije niste koristili separator, počnite sada.
Ovo je okrugli plastični umetak koji se uklapa u dno kante. Podignut je iznad dna sa četiri bočna rebra, omogućavajući česticama prašine da teku na dno kante. U stvarnosti, kada posegnete u kantu, zrnca peska koja padaju u vodu talože se na dno, a zbog ovog dvostrukog dna nema načina da dođete do dna i pokupite zrnca peska. Kada završite sa pranjem automobila i podignete štitnik rešetke, videćete koliko dobro radi. Zaštita rešetke treba da se koristi i u kanti za pranje i u posudi za ispiranje kako bi se obezbedila optimalna zaštita od ogrebotina.
Govorimo o dve kante - za pranje i ispiranje, i ima smisla. Nakon pranja rukavicom ili sunđerom, prvo je umočite u kantu koja je za ispiranje. Ovo će vam omogućiti da dobro operete rukavicu ili sunđer, a zatim je umočite u kantu za pranje u kojem je šampon. Rukavica će pokupiti šampon i biće ponovo spremna za pranje, ali i sa minimalnom šansom da se raznese pesak po celom autu. Stručni rad!
Već imamo kante sa separatorom i sada nam je potreban šampon za osnovno pranje. To je toliko velika tema da će vam se čak i vaša žena smejati i reći kako joj je lakše da izabere šampon za kosu.
Prilikom izbora šampona, veoma je važno uzeti u obzir stanje površine boje i koliko je automobil prljav.
Šamponi koji ne pene i koji su masni su odlični za čistije automobile. Sunđer ili rukavica lako klize po površini i šansa da se lak ošteti je veoma mala.
Čestice prljavštine će biti kapsulirane ovim mazivom i sve koje ne skine rukavice za pranje lako će se isprati samo ispiranjem.
Šampon za pranje i vosak u jednom– Ovaj šampon je odličan kada želite da nanesete voštani finiš na svoj automobil. To je zgodan način za pranje i zaštitu u jednom koraku. Nakon ispiranja, bićete zapanjeni stepenom vodoodbojnosti.
Šampon koji hrani premaze. Ovo je relativno nova jedinica u šamponima, inspirisana nedavno popularnim keramičkim i kvarcnim premazima. Keramički premaz je zapravo povezan na određeni način u vidu mreže molekula. Što su čvršće pričvršćene, to je premaz otporniji. Sa ovim šamponom zapravo popunjavate praznine koje se pojavljuju između molekula premaza i tako ga jačate. Sigurno ste čuli da keramički premazi imaju različito trajanje i zavisi od načina na koji se održavaju. Na ovo se misli! Ako ste naneli zaptivač ili keramički premaz, savetujemo vam da koristite takav šampon.
Poslednja vrsta šampona je naš dobro poznati šampon sa penom. Ovaj šampon je najčešći tip i verovatno se najčešće koristi. Uloga pene je da podigne prljavštinu i odnese je sa površine laka. Tada ispiranje kada ima više pene postaje mnogo lakše. Šta god da odaberete, važno je da ga pravi renomirani brend i da je pH izbalansiran tako da nema šanse da oštetite lak.
Malo po malo stigli smo do poslednjeg veoma važnog dela! "Jabuka razdora" u glavnom pranju! Šta bi trebalo da bude bolje: rukavica za pranje ili stari dobri tradicionalni sunđer?! Mi ćemo dati neke činjenice, a vi odlučite šta je bolje ili pogodno za vas.
Milioni ljudi peru automobile sunđerom, ali ako čitate teme vezane za profesionalno pranje, na specijalizovanim forumima skoro niko od članova ne pere automobile tradicionalnim sunđerom... Zašto? Sve se svodi na ravnu površinu sunđera:
Zamislite farbu za automobil sa slojem prljavštine i peska koji želite da operete da biste otkrili sjaj vašeg automobila. Neke od ovih čestica prljavštine su oštre i veoma agresivne. Sada, ako stavite sunđer na ove čestice peska, čestice peska se zarobljavaju između površine sunđera i boje - nemaju gde da odu zbog ravne površina sunđera. Tako nastaju i sitne ogrebotine o kojima smo ranije govorili.
Rukavice od mikrovlakana ili jagnjeće vune dizajnirane su za borbu protiv swirlova tako što hvataju čestice peska. Ako prođete prstima kroz rukavicu, možete videti da je mekana i da ima duga, debela vlakna. Kada njome prođete prljavštinu, čestice peska se upijaju u rukavicu – bezbedno dalje od boje tako da ne mogu da je izgrebu. Za neke su rukavice udobnije, za druge ne. Mi ih lično preferiramo. Imamo kante za zaštitu rešetke, rukavice i šampon!
Količinu šampona koju je odredio proizvođač stavite na dno kante i umereno jakim mlazom rastvorite i zapenite, napunite kantu do 80% zapremine. Umočite rukavicu i dobro je natopite. Zatim dobro navlažite vozilo, jer se najverovatnije osušilo tokom priprema. Uzimate rukavicu i bez pritiska počinjete da mazite automobil od vrha do dna, a da ne propuštate nijedno mesto.
Svaka 2-3 prolaska, umočite rukavicu u kantu za ispiranje, a zatim u kantu za šampon. Tretirajte ceo automobil osim donjeg dela vrata, pragova i felni. Uzmite drugu rukavicu i onda operite prljavije detalje. Svrha ove vežbe je da rukavica kojom tretirate ceo automobil bude čista bez preteranog peskarenja.
Sada dobro isperite... što više, to bolje. Spremni ste za sušenje!
Kako pravilno osušiti svoje vozilo? Da li silikon za sušenje ima mesto u vašem asortimanu? Koju vrstu voska koristiti i koje su glavne razlike između njih? Sve ovo ćete saznati u drugom delu našeg članka "kako pravilno oprati automobil". Sav naš trud biće nagrađen ako bar neko od vas posluša naše savete i promeni svoje stavove i načine pranja!
PPF (Paint Protection Film) je providni termoplastični poliuretanski (TPU) film koji štiti površinu boje od finih ogrebotina, kamenčića, ostataka insekata, oštećenja od smola i kamenca, oštećenja uzrokovanih ključevima, prstenovima ili bilo kojim drugim oštrim predmetima.
Čitaj daljeKožne površine zahtevaju posebnu negu kako bi što duže sačuvale svoju lepotu. Naročito kožna sedišta u automobilu trpe veliku amortizaciju, zbog atmosferskih uslova, mehaničkog trenja i zagađenja. To dovodi do pucanja, bledenja i masnoće kože. Na vama je da li ćete dozvoliti sve ovo. Pravilno održavanje zahteva blagovremeno čišćenje, ishranu i zaštitu. Postupak ima određeni redosled koji je izuzetno važno poštovati.
Čitaj dalje